بررسی جایگاه طبیعت (درخت) در اندیشه و هنر ایرانی

پایان نامه
چکیده

درخت در فرهنگ بشری همیشه از ارزشی آیینی و نمادین برخوردار بوده و به عنوان پدیده ای رمزآمیز گرامی و مقدس نگهداشته می شد و حتی در بعضی از آیینها مورد ستایش قرار می گرفت. انسان در نظام باور مدار خود از عالم هستی، درخت را تجلی حیات قلمداد کرده و صورتهای نمادین برای آن متصور گشته است. صورت اسطوره ای درخت از گذشته تا کنون به عنوان کهن الگو در ضمیر بشر جایگاهی مقدس یافته است. نماد درخت در ایران باستان رکن و پایه ی هستی و ارتباط میان زمین و آسمان و ستون گیتی تلقی می شد و نشانی از تولد، رشد و بالندگی، مرگ، رستاخیز، هستی پایدار و فناناپذیری بود. در نقوش کهن ایران، درخت در جوهره ی نمادین خود گاه نقشی اسطوره ای یافته و با سایر نمادهای گردونه ی هستی (چون زندگی، مرگ و رستاخیز) پیوند پیدا کرده است. تجلی این نمادها، از هنر باستان تا معاصر امتداد داشته و به صورت نقش و نگار بر روی ظروف و پارچه و فرش وبناهای معماری و یا در ادبیات شفاهی و منظوم نمایان شده اند و و نشان از گستردگی و پیوند تنگاتنگ با زندگی بشر دارند.حال این سوال مطرح می شود که راز ماندگاری طبیعت و نماد درخت در اندیشه و هنر ایرانیان چیست و آیا می توان از نماد درخت به عنوان کهن الگویی در ضمیر بشر یاد کرد؟ در این رساله ابتدا پس از ذکر تعریفی از اسطوره و نماد به به بررسی اسطوره ها و نمادهای مختلف درخت در سه دوره تاریخی اسطوره ای ایران، پرداخته می شود و سپس رویکردهای اسطوره شناسی که با نماد و کهن الگو در ارتباطند، مورد بررسی قرار می گیرند. در فصل آخر نیز نمونه هایی از هنر ایران با موضوع درخت بررسی می شوند و سپس پیوند میان این دوره ها مورد مطالعه قرار می گیرند.

منابع مشابه

طبیعت، شهر، هنر

شهر، برای انسان موجودی متناقض است؛ از سویی عامل بیگانگی و جدایی او از طبیعت است؛ و از سوی دیگر محیط پیوند و برقراری ارتباط‌های اجتماعی است. درنتیجه، شهر، میان دو قطب طبیعت و جامعه، ایفای نقش می‌کند. پویش (دینامیسم) شهرهای معاصر، دوری از یکی و توسعه دیگری است. زندگی مدرن، تکنولوژیک و طبیعت گریز روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ ارتباط‌های انسانی که به مدد رسانه‌های نوین هر روزه توسعه می‌یابد، به ن...

متن کامل

طبیعت در قاب هنر: کندوکاوی در ارج‌شناسی زیبایی‌شناسانه طبیعت بر حسب هنر

از جمله مسائل اساسی زیبایی‌شناسی طبیعت، که یکی از شاخه‌های اصلی زیبایی‌شناسی فلسفی است، چگونگی تجربه زیبایی‌شناسانه طبیعت یا، به بیان دقیق‌تر، چند و چون ارج‌شناسی زیبایی‌شناسانه آن است. در این زمینه، الگوهایی پیشنهاد شده است که خواه در مقام توصیف خواه در مقام توصیه این تجربه یا ارج‌شناسی را مشروط به شروطی دانسته‌اند و از منظر مطلوب خویش ویژگی‌هایی برای آن برشمرده‌اند. در این مقاله، پس از به دست...

متن کامل

جایگاه ذهنیت در بازنمایی طبیعت در آثار نقاشی سزان بر اساس مفهوم آن در اندیشه کانت

پل سزان از نقاشان فرانسوی قرن نوزدهم در آفرینش آثار نقاشی خود دیدگاه تازه ­ای را مطرح کرده و بازنمایی به روش سنتی در هنر را مورد نقد قرار داده است. این مقاله در نظر دارد حضور ذهن و ذهنیت را در آثار نقاشی سزان بررسی نماید. بدین منظور و به جهت تعیین چارچوبی منظم در این پژوهش، این بررسی بر مبنای مفهوم"ذهنیت" در اندیشۀ"کانت" (از فلاسفه بزرگ) انجام می­ پذیرد و سپس بر این مبنا، نظم عقلانی آثار سزان د...

متن کامل

زیباشناسی و رمزپردازی در هنر و طبیعت*

در تنظیم وسایط معنوی، زیبایی که ایجابی و رحیم است، به یک معنا در نقطه مقابل ریاضت، که سلبی و بی‏رحم است، قرار می‏گیرد; در عین حال، هر یک از اینها همواه شامل بخش اندکی از دیگری است. زیرا هر دو از حقیقت نشات می‏گیرند و بیانگر حقیقتند; گرچه از دیدگاههای متفاوت. جستجوی امر نامطبوع تا آنجا موجه است که نوعی ریاضت‏باشد. اما این کار نباید منجر به ستایش زشتی شود; زیرا به انکار وجهی از حقیقت‏خواهد انجامی...

متن کامل

اماکن مقدس در ارتباط با طبیعت (آب، درخت و کوه)

توجه به طبیعت و گرامیداشت مظاهر آن همچون آتش، آب، گیاه، خورشید، ماه و ستارگان از گذشته های دور مرسوم بوده است. درباورهای اسطوره ای ایرانیان باستان آب، گیاه، ماه و خورشید از نمادهای اَناهیتا و مهر بوده اند. مهر مظهر نور و فروغ خورشید که پرستش او در کنار آب انجام می شده و هم چنین نیایش اَناهیتا ایزدبانوی آبها و باروری و حاصلخیزی در ارتباط با آب و گیاه بوده است. اغلب نیایشگاههای ایزدان مهر و ماه (...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023